Spis treści zeszytu Elektronika nr 3/2024
PROTOTYP MOBILNEGO WIELOCZUJNIKOWEGO SYSTEMU OBSERWACYJNEGO
PRZEZNACZONEGO DO ZABEZPIECZENIA STREFY NADGRANICZNE. . . . . . . . . . 2
IM WIĘCEJ STACJI BAZOWYCH TYM WIĘKSZE PEM? KOLEJNY MIT OBALONY. . . . . . . . . . 4
STOWARZYSZENIE ELEKTRYKÓW POLSKICH – REFLEKSJE PO JUBILEUSZU
65-LECIA IZBY RZECZOZNAWCÓW I 105-LECIA SEP
(Association of Polish Electrical Engineers – Reflections on 65th Anniversary
of its Chamber of Licensed Experts and 105th Anniversary of SEP)
R. ROMANIUK, A. SKORUPSKI, M. ZASTAWNY . . . . . . . 6
Streszczenie
Z okazji jubileuszu IRSEP zorganizowano w dniu 12 marca br.
konferencję naukowo-techniczną, głównie patrzącą w przyszłość
i rozwój Izby i Stowarzyszenia, ale także przypominającą nieco
barwnej historii. Konferencję rozpoczęto uroczystą sesją jubileuszową z udziałem władz SEP. W lutym 2024 roku minęło 65 lat
od utworzenia Izby Rzeczoznawców Stowarzyszenia Elektryków
Polskich IRSEP. W tym okresie czasu zarówno samo Stowarzyszenie, jak i jego Izba Rzeczoznawców ulegało znacznym przemianom. Szczególnie istotne zmiany w warunkach uprawiania
rzeczoznawstwa stowarzyszeniowego zachodziły w ostatnich
latach, wraz z dynamicznymi przemianami gospodarczymi
i politycznymi w kraju. Rzeczoznawstwo silnie bazuje na warunkach gospodarczych, oraz sposobach rozszerzania i dostępności
kompetencji naukowo-technicznych i przemysłowych w społeczeństwie. Kiedyś te najwyższe kompetencje były dość ściśle
ograniczone do dobrze zorganizowanych środowisk zawodowych
związanych np. ze stowarzyszeniami naukowo-technicznymi
takimi jak: SEP, SIMP, PZiTB i innymi oraz ciałami federacyjnymi, jak FSNT-NOT, itp. Kompetencje były także generowane
w najlepszych centrach przemysłowych, często związanych
z politechnicznymi ośrodkami akademickimi. Dzisiaj jest i nieco podobnie, ale także zupełnie inaczej. Rola rzeczoznawstwa
i jego odniesienia do stowarzyszeń, w tym SEP, ulega znacznym
przemianom. SEP, łącznie z Izbą Rzeczoznawców, musi stawić
czoła tym wyzwaniom.
SŁOWA KLUCZOWE:
SEP, IRSEP, CORSEP, Izba Rzeczoznawców,
rzeczoznawca, rzeczoznawstwo, ekspertyzy
ABSTRACT
A scientific and technical conference was organized on the occasion of IRSEP anniversary on March 12 this year. The conference
was mainly looking into the future and the development of the
Chamber and the Association, but also recalling a bit of colourful
history. The conference began with a ceremonial anniversary session with the participation of the SEP authorities. At the beginning
of the year 2024, 65 years will have passed since the establishment
of the Chamber of Experts/Appraisers of the Association of Polish
Electricians IRSEP. During this period, both the Association itself
and its Chamber of Experts underwent significant changes. Particularly significant changes in the conditions for practicing association appraisal have occurred in recent years, along with dynamic
economic and political changes in the country. Expertise/appraisal
is strongly based on economic conditions and the ways in which
scientific, technical and industrial competences are expanded and
available in the society. In the past, these highest competencies
were quite strictly limited to well-organized professional communities related to, for example, scientific and technical associations
such as SEP, SIMP, PZiTB and others, and federal bodies such as
FSNT- NOT, etc. Competencies were also generated in the best industrial centres, often associated with academic polytechnic centres.
Today, it is somewhat similar, but also completely different. The role
of appraisal/expertises and its relation to associations, including
SEP, is undergoing significant changes. SEP and The Chamber of
Experts must face these challenges.
KEYWORDS:
SEP, IRSEP, CORSEP, Chamber of Experts, appraiser,
experts and appraisers in electrical engineering, expertise, Asso-
ciation of Polish Electrical Engineers
ZBADANIE MOŻLIWOŚCI WSPÓŁCZESNYCH ZABEZPIECZEŃ INSTALACJI
ELEKTRYCZNYCH NISKIEGO NAPIĘCIA NA PRZYKŁADZIE SYSTEMU ACTI9 ACTIVE
(Investigating the possibilities of modern protection for an electrical installation connected to the existing Acti9 Active system)
K. SZELĄG, M. SUPRONIUK, P. PAZIEWSKI, B. PERKA, K. PIWOWARSKI, P. PREIBISCH . . . . . . . 20
Streszczenie
Artykuł powstał w oparciu o pracę dyplomową studenta Wojskowej
Akademii Technicznej, która dotyczy aparatury modułowej Acti9
Active która ma możliwość monitorowania zabezpieczonych
obwodów. Celem pracy było opracowanie i realizacja stanowiska demonstracyjnego przedstawiającego system Acti9 Active
w taki sposób, aby zachować dydaktyczno-naukowy charakter.
W artykule pokrótce omówione zostały najważniejsze korzyści jakie
niesie zastosowanie nowoczesnej aparatury modułowej.
SŁOWA KLUCZOWE:
System Acti9 Active, Schneider, zabezpiecze-
nia niskiego napięcia, pomiar parametrów elektrycznych, łączność
bezprzewodowa, instalacja elektryczna
ABSTRACT
The article was based on the diploma thesis of a student of
the Military University of Technology, which concerns the Acti9
Active modular device that has the ability to monitor secured
circuits. The origin of the document was the development and
implementation of a demonstration station presenting the
Acti9 Active system in such a way as to maintain its didactic
and scientific nature. The article briefly discusses the most
important benefits of using modern modular equipment.
KEYWORDS:
Acti9 Active system, Schneider, low voltage
protection, measurement of electrical parameters, wireless
communication, electrical installation
INŻYNIERIA WIRTUALNOŚCI I TECHNOLOGIE GAMINGOWE W ESPORCIE
(Virtuality engineering and gaming technologies in esports)
A. BIAŁECKI, J. GAJEWSKI, R. ROMANIUK. . . . . . . 24
Streszczenie
Sport elektroniczny (esport) powstał z połączenia wewnętrznej
potrzeby rywalizacji ludzi i rozwoju technologicznego w wielu
powiązanych dziedzinach. Jednocześnie to zjawisko ma wiele
wspólnego ze sportami tradycyjnymi, które od wielu lat formalizowały to, w jaki sposób powinien przebiegać proces szkolenia.
Bez technologii, które umożliwiły powstanie gier komputerowych
i zjawiska gamingu taki rozwój byłby niemożliwy. W tej pracy postaramy się przedstawić szerszą dziedzinę badań nad esportem
i pojęcie inżynierii wirtualności. Jednocześnie wskazujemy możliwe przyszłe kierunki rozwoju niektórych aspektów dyscypliny, która
jest niezmiernie obszerna. Poszczególne informatyczne aspekty
esportu to na przykład zastosowanie technologii wytwarzania
gier, wirtualnej rzeczywistości (VR), rzeczywistości rozszerzonej
(AR), uczenia maszynowego (ML), sztucznej inteligencji (AI) i inne.
Jednak esport to nie tylko informatyka, ale także prawo (prawa
intelektualne, ubezpieczenia, bezpieczeństwo i ograniczenia wiekowe), administracja (drużyny, kluby, organizacje, przepisy ligowe
i turnieje), biologia (medycyna, psychologia, uzależnienia, szkolenia
i edukacja). Ostatecznie opisaliśmy także pewne stereotypy związane z esportem i grami komputerowymi mając na celu wskazanie
niepokojących aspektów rozwoju tej dyscypliny. Ten artykuł ma
na celu przedstawienie zagadnienia badawcze rozwijane w kraju
i w środowisku międzynarodowym.
SŁOWA KLUCZOWE:
sport elektroniczny, esport, rzeczywistość
rozszerzona, rzeczywistość wirtualna, gaming, interakcja czło-
wiek-kompute
ABSTRACT
Electronic sports (esports) emerged from the internal need
for competitive play and technological developments in many
related fields. At the same time, this phenomenon has a lot in
common with traditional sports, which formalized the theory
guiding training processes for many years. Technological development made the emergence of computer games and gaming
phenomenon possible. This work will present a broader study of
esports and the concept of virtuality engineering. At the same
time, we indicate the possible future directions of development
of some aspects of the discipline, which is incredibly vast. The
various IT aspects of esports include, for example, the use of
game production technologies, virtual reality (VR), augmented
reality (AR), machine learning (ML), artificial intelligence (AI), and
others. However, esports is not only connected to IT but also the
law (intellectual rights, insurance, safety, and age restrictions),
administration (teams, clubs, organizations, league regulations,
and tournaments), and biology (medicine, psychology, addictions,
training, and education). Finally, we also described some stereotypes associated with esports and computer games to point out
disturbing aspects of the development of the sport. This article
aims to present research issues being developed domestically
and internationally.
KEYWORDS:
electronic port, esport, reality augmented, virtual
reality, gaming, human-interaction computer